Debatt

Centerpartiets reformgrupp: För svårt och riskabelt att ställa om

Fem hinder måste rivas för att skynda på omställningen till grön tillväxt. Det är slutsatsen av den samhällsanalys som Centerpartiets reformgrupp nu presenterar.

Det smutsiga blir billigare och det hållbara görs dyrare, svårare och långsammare. I stället för att sikta mot en grön tillväxt skapar regeringens politik en smutsig nedväxt. Det skriver partiets referensgrupp för ny politik inom&nbsp;miljö och klimat: Emma Wiesner, Rickard Nordin, Svante Linusson och Emmy Ahlstedt.<br>
Det smutsiga blir billigare och det hållbara görs dyrare, svårare och långsammare. I stället för att sikta mot en grön tillväxt skapar regeringens politik en smutsig nedväxt. Det skriver partiets referensgrupp för ny politik inom miljö och klimat: Emma Wiesner, Rickard Nordin, Svante Linusson och Emmy Ahlstedt.
Foto: TT/TT/Region Kalmar/TT/Montage
Emma Wiesner
Rickard Nordin
Emmy Ahlstedt
Svante Linusson
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Undertecknare

Centerpartiets reformgrupp, miljö och klimat

Emma Wiesner
Europaparlamentariker (C), ordförande för reformgruppen
Rickard Nordin
Klimat- och energipolitisk talesperson (C)
Emmy Ahlstedt
Regionråd, Kalmar (C)
Svante Linusson
Ledamot, kommunfullmäktige i Stockholm (C)

Klimatförändringarna påverkar oss som lever i dag, men även kommande generationer. Svaret för att skapa ett långsiktigt demokratiskt, frihetligt och ekonomiskt stabilt samhälle som svarar mot planetens utmaningar består av två ord: Grön tillväxt.

Men Sveriges regering gör det motsatta, och samtidigt ökar utsläppen. Det smutsiga blir billigare och det hållbara görs dyrare, svårare och långsammare. I stället för att sikta mot en grön tillväxt skapar regeringens politik en smutsig nedväxt. För att nå dit har Centerpartiet identifierat fem hinder som måste rivas med hjälp av politiken som verktyg, för att skynda på omställningen.

Det är slutsatsen av den samhällsanalys som vi gjort som en del av Centerpartiets reformgruppsarbete. Rapporten kommer ligga till grund för de reformer som presenteras inom kort.

Det är för dyrt

Vi befinner oss i en övergångsfas. Det gamla måste ut och det nya in. Men för den enskilde konsumenten och företagaren kan hållbara alternativ i dag kosta mer än det som smutsar ner. Kostnaden för klimatpolitikens styrmedel faller på staten, företagen och på medborgaren. Det gör att klimatomställningen upplevs för dyr.

Därför behövs både effektiva styrmedel samt kompensation till dem som riskerar att få högre kostnader för sin vardag eller verksamhet för att de ställer om. Då kan fler delta i klimatomställningen. Inte tvärtom, som det blir när regeringen gör det dyrare att köpa en elbil.

Det går för långsamt

Omställningen bromsas av föråldrade lagstiftningar och processer. Hantering av tillstånd blir farthinder, där innovationer ibland får vänta i årtionden på att göra nytta i verkligheten.

Grundläggande infrastruktur är också eftersatt. Elnätet är föråldrat, järnvägen för dålig, det saknas laddningsinfrastruktur längs våra vägar

Även politiken går för långsamt. Regeringens ointresse gör att klimatmålen missas, efterfrågan minskas och industriprojekt flyttar utomlands eller skjuts på framtiden.

Det är för svårt och riskabelt

För en privatperson kan det kännas svårt att delta i omställningen. Det politiska uppdraget måste vara att bygga system som gör så det är ”lätt att göra rätt”, och i vissa fall måste de sämsta alternativen förbjudas.

Det politiska uppdraget måste vara att bygga system som gör så det är ”lätt att göra rätt”

För industrins gröna omställning är tillgången på kapital och investeringar avgörande för att skapa nyetableringar. Här kan politiken bidra för att minska ekonomisk risk och möjliggöra riskdelning vid finansiering av nya projekt.

Tydligaste exemplet här är regeringens automatiska avslag på tillstånd till företag som vill bygga vindkraft till havs.

För få vill vara med

Alla kommer inte att uppfatta förändringen som något ensidigt positivt. Då är det viktigt att politiken sätter tydliga mål, kompenserar intrång, synliggör omställningens nyttor och stöttar dem som medverkar.

Regeringen har här fortfarande ingen fungerande kompensation på plats för kommuner som till exempel släpper fram vindkraft – och äganderätten är fortfarande hotad när skogen kommer behöva ta smällen för regeringens missade utsläppsmål.

Det traditionella är för bekvämt

Den oljebaserade ekonomin är välkänd, förutsägbar och har därför många vänner. Den gröna ekonomin uppfattas som osäker och otrygg. Att övergå till nya tekniker, konsumtionsmönster eller produktionssätt kommer aldrig ske utan motsättningar och har risker. Det är politikens roll att minska dessa risker genom att skapa ett ramverk som är långsiktigt, förutsägbart och som vågar peka ut nya vinnare och förlorare. Det som skadar vår planet måste alltid förlora.

Regeringen bidrar som synes till att förvärra alla de fem hindren till grön omställning. Det är svårare att vara hållbar i dag som svensk. Politiken måste våga prioritera klimatet och ta obekväma beslut för att stärka vår ekonomi, värna individens frihet och att säkerställa en bättre planet för kommande generationer. Det har vi för avsikt att göra med våra reformer.

Nämnda personer

Emma Wiesner

Europaparlamentariker (C)
Civilingenjör i energisystem (Uppsala uni., 2017)

Rickard Nordin

Riksdagsledamot (C), klimat- och energipolitisk talesperson, ledamot i partistyrelsen
pol. kand. i statsvetenskap (Göteborgs uni. 2008)

Svante Linusson

Ledamot (C) Stockholms kommunfullmäktige
Teknisk doktorsexamen (KTH)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2025