Utredning: Utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna, Dir. 2023:111
Departement: Utbildningsdepartementet
Utskott: Ärendet befinner sig hos regeringen
Status: Remiss

25/3
2025

Lärosäten kritiska mot betygskravet på lärarutbildningen

Flera av de lärosäten som bedriver lärarutbildning ser risker med ett antagningskrav på C i svenska för lärarutbildningarna. ”Ett C i avgångsbetyg på en gymnasieskola inte är likvärdigt med C på en annan”, menar en högskola. 

Läs mer
19/3
2025
REMISS

Remiss: Betänkandet Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning (SOU 2024:81)

Sista datum att svara på remissen.

21/1
2025

Sveriges lärarstudenter: Därför vill vi göra det svårare att bli lärare

Förslaget om höjda antagningskrav till lärarutbildningen är inte bara rimligt, utan nödvändigt. Det skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges lärarstudenter.

Läs mer
7/1
2025

Oppositionen skeptisk till höjda antagningskrav på lärarutbildningen

Regeringen måste säkerställa att höjda antagningskrav till lärarutbildningen inte leder till fler obehöriga lärare, menar Socialdemokraterna och Centerpartiet. Miljöpartiet ifrågasätter hur förslaget ska höja statusen på läraryrket. 

Läs mer
10/12
2024

Enbart förstärkning av tidig läsinlärning räcker inte

Att elever utvecklar kvalificerad läsförmåga och lär sig tolka texter som en direkt följd av att de lärt sig avkoda är förstås en behändig tanke för utredaren. Problemet är bara att det inte stämmer. Det skriver fackförbundet Sveriges lärares och Lärarstiftelsens expertråd för läsning.

Läs mer
6/12
2024

De ska tycka till om en reformerad lärarutbildning

Nu vill regeringen ha in synpunkter på lärarutbildningsutredningens förslag, som presenterades i veckan. 

Läs mer
3/12
2024

Utredningsförslaget: Höj antagningskraven för lärarutbildningen

Högre antagningskrav, mer ämneskunskaper och ett större fokus på kognitionsvetenskap. Det är några av reformförslagen för lärarutbildningarna som utredare Peter Honeth lägger fram.

Läs mer
3/12
2024
SOU/DS

SOU: Ämneskunskaper och lärarskicklighet (SOU 2024:81)

Utredaren har överlämnat betänkandet "Ämneskunskaper och lärarskicklighet" till utbildningsdepartementet.

29/11
2024
KOMMITTÉDIREKTIV

Utredning: Utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna, Dir. 2023:111

Sista datum för utredaren att redovisa uppdraget.

5/11
2024

Skolan borde fokusera mer på elevers skyldigheter, inte rättigheter

En modell för utbildning där lärare leder och styr skapar en bättre skola och i förlängningen faktiskt också ett säkrare samhälle. Det skriver Robin Kirk Johansson, skolchef Internationella engelska skolan, och Linda Öholm, Head of public affairs, Internationella engelska skolan.

Läs mer
11/9
2024

Välkommen Johan Pehrson, här har du din hemläxa

Läxans tre uppgifter kan upplevas som omfattande, men oroa dig inte. Sveriges Lärarstudenter finns här för att säkerställa att såväl svensk förskollärar- och lärarutbildning som hela skolväsendet når sin fulla potential. Det skriver Adam Kedert, ordförande för Sveriges lärarstudenter.

Läs mer
30/8
2024

Forskarkritik mot lärarutbildningarna: ”Skulle behöva ändra oerhört mycket” 

Lärarstudenter får inte tillräckliga kunskaper i läs- och skrivundervisning, visar en ny rapport. ”Det måste ställas högre krav på lärarutbildningarna”, säger Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och en av författarna till rapporten. 

Läs mer
6/7
2023
KOMMITTÉDIREKTIV

Kommittédirektiv: Utredning: Utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna, Dir. 2023:111

Regeringen har tillsatt en utredning.