Tillbaka till listvisning
Företag vill växa och anställa, men vägar och järnvägar håller inte jämna steg med deras behov. Det skriver Nils Paul, expert infrastruktur Svenskt näringsliv.
I hela världen bygger man ut järnvägar för höga hastigheter. Men inte i Sverige. Här finns i stället en diskussion mot höghastighetsbanor. Det skriver Ulf Flodin, ordförande, Svenska järnvägsfrämjandet.
Sista datum att svara på remissen.
För varje olyckssiffra i statistiken finns det en människa av kött och blod. Det är rätt av Trafikverket att föreslå en utredning av obligatorisk hjälm när elsparkcykelolyckorna ökat markant. Det skriver Marina Carlsson vid personskadeförbundet RTP och Lars Olov Sjöström, vid Motorförarnas helnykterhetsförbund.
Vi har nu chansen att stänga underhållsskulden för infrastrukturen till år 2037, skriver Anders Robertsson, vd för Maskinentreprenörerna.
Trafikverkets underlagsrapporter baserar sina kalkyler på att industriboomen i norr inte kommer att ske, menar kritiker. Förhastade slutsatser, säger Trafikverkets måldirektör.
Ett omtag för upprustningen av signalsystemet lyfts fram som särskilt centralt när Trafikverket pekar ut vilka satsningar som bör prioriteras i kommande nationell plan. Välkommet, enligt flera intressenter, som samtidigt efterfrågas mer tankar kring alternativ finansiering.
Remissvaren ska ha kommit in senast den 15 april 2024