Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
Utskott: Miljö- och jordbruksutskottet
Status: Beslut

28/10
2025

Slutreplik: Kritiken mot felöversättningen beror inte på ett missförstånd

Genom att ersätta ”primary and old-growth forests” med ”urskogar och naturskogar” har myndigheten skapat en tolkning som avviker från övriga EU-länder. Det skriver Tomas Thuresson, i en slutreplik. 

Läs mer
21/10
2025

Replik: Vi följer EU:s officiella översättningar

Tomas Thuressons kritik bygger på ett missförstånd. Naturvårdsverket förhåller sig till de officiella översättningar som görs av EU:s institutioner – inte egna tolkningar. Det skriver Maano Aunapuu, enhetschef områdesskyddsenheten vid Naturvårdsverket, i en replik. 

Läs mer
14/10
2025

Naturvårdsverket har satt felöversättningar i system

Det är uppenbart att Naturvårdsverket vill vilseleda och skapa mer skyddsbehov för svensk skog än vad EU-förordningar och regler kräver. Det skriver Tomas Thuresson, skoglig doktor och senior rådgivare Zephyr skogskonsult.

Läs mer
7/10
2025

Varningen: Svensk bioenergi kan få fossil räkning

Regeringens förslag som ska säkra att urskog, gammal skog och skog med hög biologisk mångfald inte går till bioenergiproduktion får mothugg. Bland remissinstanserna är invändningarna både många och principiella. Energiföretagen oroas för en prissmocka. 

Läs mer
25/9
2025
REMISS

Remiss: Anmälningsplikt för skogsbruksåtgärder i urskog och gammal skog m.m. (Promemoria)

Sista datum att svara på remissen.

22/5
2025
BESLUT

Beslut: Nya regler för datacenter och hållbara bränslen samt en ny reduktionsplikt

Riksdagen har fattat beslut i ärendet.

21/5
2025
UTSKOTTSBETÄNKANDE

Betänkande: Nya regler för datacenter och hållbara bränslen samt en ny reduktionsplikt

Miljö- och jordbruksutskottet har presenterat sitt förslag till riksdagsbeslut.

10/4
2025

Så vill oppositionspartierna ändra på regeringens nya reduktionsplikt

Tidöregeringen ska höja inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel från och med i sommar. Tre av oppositionspartierna anser att förslaget är långt ifrån tillräckligt, medan Socialdemokraternas motförslag ligger närmast regeringens.

Läs mer
27/3
2025

Så kan publik laddning räknas hem i reduktionsplikten

240 000 ton i fossila utsläpp står på spel när den nya reduktionsplikten ska utformas i praktiken. Energimyndighetens experter varnar samtidigt för en tuff start för de bränsleleverantörer som hämtar sina råvaror från skogen.

Läs mer
18/3
2025
PROPOSITION

Proposition: Nya regler för datacenter och hållbara bränslen samt en ny reduktionsplikt

Regeringen har överlämnat propositionen till riksdagen.

25/2
2025

Trots kritiken och klimatgapet: Regeringen låser fast reduktionspliktsnivån

Trots den hårda kritiken så stänger regeringen dörren för ytterligare höjningar av reduktionsplikten före år 2026. Det framgår av lagrådsremissen. Enligt Romina Pourmokhtari är det den nivån som regeringen är överens om. ”Det är där vi är nu helt enkelt”, säger hon till Altinget.

Läs mer
20/2
2025
LAGRÅDSREMISS

Lagrådsremiss: Nya regler för datacenter och hållbara bränslen samt en ny reduktionsplikt

Regeringen har överlämnat lagrådsremissen till Lagrådet.

12/11
2024

Myndigheter tveksamma till att nya reduktionsplikten räcker

Flera expertmyndigheter ifrågasätter regeringens ”gyllene lösning” där reduktionsplikten höjs och bensinskatten sänks. Samtidigt är WWF frågande till om svenskt skogsbruk kommer kunna räknas som en källa för förnybara biobränslen.

Läs mer
12/11
2024
REMISS

Remiss: Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt (Promemoria)

Sista datum att svara på remissen.

31/10
2024

Hur går det med utsläppsprognoserna?

Regeringens återkommande budskap om att transportutsläppen inte ökat lika mycket som prognostiserat har täckning i viss statistik. Men bilden är komplicerad, och från myndigheterna vågar man inte ställa sig bakom analysen. Klimatanalytikern Magnus Nilsson ser redan nu tecken på att kalkylen bakom den ”gyllene lösningen” är på väg att spricka.

Läs mer
26/9
2024

E-bränslekrav saknar fortsatt svar – trots nya reduktionsplikten

Regelverken föreslås öppna för elektrobränslen och förnybar vätgas. Men det är fortfarande oklart hur de ska svara upp mot kravet att stå för en procent av transporternas energianvändning 2030.

Läs mer
19/9
2024

Regeringens redovisning finner skäl för pumpprisoro

Tidösamarbetets första redovisning av acceptansfrågans koppling till klimatpolitiken ger stöd till den egna argumentationen. Men samtidigt pekar den på fler utmaningar framöver, och det kan bli svårare att argumentera för den kostnadseffektiva politiken som är målet.

Läs mer
17/9
2024

Pusslet kring den gyllene lösningen –  nu finns bitarna

Detaljerna i regeringens ”gyllene lösning” finns nu på bordet. Där framkommer bland annat att en ny typ av säljbara utsläppsrätter uppstår för bolag med laddstolpar. Samt att upp till 25 000 villaägare med oljepanna får skatterabatt på sin fossila uppvärmning.

Läs mer
16/9
2024
SOU/DS

DS: Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt

Utredaren har överlämnat "Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt" till klimat- och näringslivsdepartementet.

20/5
2021
BESLUT

Beslut: Reduktionsplikt för flygfotogen

Riksdagen har fattat beslut i ärendet.

6/5
2021
UTSKOTTSBETÄNKANDE

Betänkande: Reduktionsplikt för flygfotogen

Miljö- och jordbruksutskottet har presenterat sitt förslag till riksdagsbeslut.