Tillbaka till listvisning
STYRMEDELSSTRID. Åkeribranschen har enats om sin färdplan för att uppnå fossilfrihet, åtta månader efter ursprunglig deadline. Orsaken är bland annat en intern konflikt kring hur organisationen ska se på kilometerskatten.
VÄGSLITAGEAVGIFT. Det är fortsatt inte säkert om regeringens löfte att läggas fram ett förslag innan valet kan bli verklighet.
EUROVINJETT. Regeringens linje för en avståndsbaserad skatt på den tunga lastbilstrafiken får stöd från Sverigedemokraterna. Men för att ge full uppbackning kräver partiet vissa förändringar i förslaget.
KORTNYTT. Regeringen planerar att lägga fram ett lagförslag med en kilometerskatt i höst, enligt finansmarknadsminister Per Bolunds (MP) besked till Altinget.
VÄGSLITAGE. Trots motstånd i Sverige ökar trycket på EU-nivå för att det framöver ska vara kilometerskatter som gäller för att sätta ett pris på vägtrafiken.
DEBATT. Regeringen måste klargöra om den nya skatten på lastbilstransporter ska ersätta befintliga skatter eller läggas ovanpå, skriver Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen.
KORTNYTT. Regeringens ambition är fortsatt att hinna lägga fram ett omarbetat förslag på en vägslitageavgift för tunga transporter. "Jag tror att det kommer att komma under våren" säger klimatminister Isabella Lövin.
BUDGET. Vi ska flyga mindre, elcykla mer och ta bussen till jobbet istället för bilen. Dessutom har regeringen långt ifrån gett upp kilometerskatten för lastbilar.
Utredaren har överlämnat betänkandet "Vägskatt" till finansdepartementet.
DEBATT. Det är självbedrägeri att tro att man kan införa en kilometerskatt och samtidigt ha kvar jordbruk och jordbrukets förädlingsföretag i hela landet, skriver Pelle Sallin, skogs- och livsmedelsföretagare i Jämtland. Politikerna måste avstå skatten om svensk livsmedelsproduktion och landsbygd ska överleva.
Regeringen har tillsatt en utredning.
Texten är inte skriven av Altingets journalister utan genereras från regeringens hemsida.
Läs mer