Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige
Departement: Infrastrukturdepartementet, Klimat- och näringslivsdepartementet, Landsbygdsoch infrastrukturdepartementet
Utskott: Ärendet befinner sig hos regeringen
Status: Kommittédirektiv

1/11
2022
REMISS

Remiss: Trafikverkets redovisning av regeringsuppdrag – Ökad nationell tillgång till kollektivtrafikens biljetter

Sista datum att svara på remissen.

13/4
2022

I stället för ett nationellt biljettsystem – en tummetott?

Regeringen har ännu inte satt sprätt på de aviserade pengarna till att skapa ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken. Nu görs ett omtag där styrkeförhållandena vänds om, med sikte på att få på plats ett stöd under året. Men risken finns att pengarna brinner inne.

Läs mer
22/6
2021

Olösta miljöknutar – vilka kan överleva veckans samtal?

S, MP, C och L har hunnit bocka av en hel del i januariöverenskommelsens miljöavsnitt under mandatperiodens samarbete, men mycket återstår. Inte minst är några av de tyngsta och mest konfliktfyllda punkterna fortsatt olösta. Läs Altingets genomgång.

Läs mer
29/10
2020

Debatt: Tågbranschen blöder – regeringen måste agera

DEBATT. Konkurrens är nödvändigt om tåget på allvar ska bidra till klimatomställningen. Ändå väljer regeringen att bara stötta de statliga tågbolagen genom pandemin. Vi har tre förslag som gynnar hela tågbranschen, skriver företrädare för Hector Rail och MTRX.

Läs mer
30/4
2020
KOMMITTÉDIREKTIV

Utredning: Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige, Dir. 2019:48

Sista datum för utredaren att redovisa uppdraget.

23/3
2020

"Märkligt agerande från ett statligt tågbolag i maktposition"

SLUTREPLIK. I stället för att hitta konstruktiva lösningar fortsätter SJ att offentligt svartmåla sin konkurrent genom oriktiga påståenden. Det skriver Mats Johannesson, MTR express, som menar att ett ökat samarbete kan öka tågresandet i Sverige.

Läs mer
16/3
2020

SJ: MTR vill åka snålskjuts på oss

REPLIK. Konkurrensen tvingar alla tågbolag att förbättra restider och prissättning. Det gynnar innovation och utveckling och därför ser vi tillväxt som förr ansågs osannolik, skriver SJ:s Mats Almgren.

Läs mer
12/3
2020

Debatt: SJ:s monopol – avskaffat i teorin men inte i praktiken

DEBATT. Tio år efter avskaffandet av SJ:s monopol har företaget fortfarande cirka 95 procent av all tågtrafik. Därmed kan monopolet anses vara avskaffat i teorin, men kanske inte i praktiken, skriver Mats Johannesson, MTR express.

Läs mer
12/8
2019
KOMMITTÉDIREKTIV

Kommittédirektiv: Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige

Regeringen har tillsatt en utredning.