Tillbaka till listvisning
Tidösamarbetets planer på att kunna räkna hem utsläppsminskningar i andra länder för att nå utsläppsbudgetkrav på EU-nivå kan bli svåra att ro hem. Antalet länder som ser ut att kunna bli säljare är få i nuläget.
Ekonomiprofessor John Hasslers klimatpolitiska rapport kommer inte att skickas ut på sedvanlig remiss av regeringen. Men den som har inspel kan mejla till en särskild mejl-adress, skriver klimat- och näringslivsdepartementet på X.
Sverige bör motverka idén att utvecklingsländer ska få en större andel av den återstående globala koldioxidbudgeten, anser ekonomiprofessor John Hassler. En kritiker kallar förslaget för kränkande mot fattiga länder. Men enligt Hassler är rättvisebegreppet bredare än fördelningen av koldioxidbudgeten.
Svenska regeringen har just tagit emot en blixtutredning om en svensk klimatstrategi i ljuset av EU:s klimatpaket Fit for 55. Norges statsminister Jonas Gahr Støre borde ha med en motsvarande utredning på sin önskelista den här julen. Det skriver Geir Ramnefjell, krönikör i norska Altinget.
I veckan frontalkrockade av allt att döma en av Altingets artiklar med klimat- och näringslivsdepartementets kommunikationsplan. Det är ledsamt att se en utveckling där mediala ”bearbetningsmetoder” från public affairs-branschen blir modus operandi på ett departement.
Efter att frivilliga åtaganden strömmat in från stora delar av näringslivet, skiner frustrationen på bristande politiska svar igenom i flera av branschernas anföranden vid Fossilfritt Sveriges stora konferens.
Naturskyddsföreningen och Världsnaturfonden WWF kritiserar ekonomiprofessor John Hasslers förslag att stryka det nationella utsläppsmålet för transportsektorn. Men enligt John Hassler och klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) innebär förslaget att målet skärps och breddas.
Utredaren har överlämnat "Sveriges klimatstrategi" till klimat- och näringslivsdepartementet.
Vad som är mest ”samhällsekonomiskt effektivt” kräver en djupare analys än att det just nu verkar bekvämare och billigare att köpa utsläppsrätter i säg Bulgarien än att klara det svenska transportmålet till 2030, skriver Mats Engström.
Laddinfrastrukturen behöver stärkas för att inte glesbygd ska hamna i ”limbo” när fossila bränslen blir dyrare. Elektrifieringen av tunga transporter behöver skyndas på och järnvägen i norra Sverige rustas upp. Det är några av de transportpolitiska förslag som nationalekonomen John Hassler lägger fram i sin klimatutredning.
Regeringens utredare John Hassler vill att samtliga nationella klimatmål omarbetas. Inget av de befintliga målen står fast i utredningens förslag som Altinget tagit del av.
Sveriges skogs- och jordbrukare kan inte tvingas ta ansvar för transportsektorns misslyckande med att nå sina utsläppskrav. Detta samtidigt som jordbruket har en skyldighet att minska sina egna utsläpp. Det skriver Palle Borgström, LRF:s förbundsordförande.
Det är två intensiva dagar i klimatpolitiken som väntar. Först ska professor John Hassler lämnar över sin rapport till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L). Men sedan är det Moderaterna som tar över på scenerna och sätter tonen i diskussionen om rapporten.
Via en bokstavsutredning ska ett stort antal aspekter i det svenska klimatarbetet analyseras och få ett svar inom fyra månader. Det kommer dock skilda svar från utredaren Johan Hassler och klimatminister Romina Pourmokhtari (L) om det ingår i uppdraget att se över de nationella klimatmålen eller ej.
DS (PDF)
Texten är inte skriven av Altingets journalister utan genereras från regeringens hemsida.