Beslutskedja: Nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033
Med siktet inställt på de kommande tolv åren är det dags för regeringen att lämna över den stora infrastr…
Läs mer2021
Regeringen framställer infrastrukturpropositionen som historisk, men det stämmer inte. Satsningen kommer innebära forts…
Läs mer2021
För en tryggad välfärd på båda sidor Öresund och för att säkra trafikflödena krävs fler fas…
Läs mer2021
Tillkännagivanden, tilläggsuppdrag och nästintill obegränsade lokala och regionala önskemål. Punkterna att ha koll på…
Läs mer2021
Trafikverket gör en ny påstötning på regeringen att få statlig medfinansiering för att få med bolagen i signalsyste…
Läs mer2021
Trafikverket lyfter fram satsningarna på järnvägsinfrastruktur som ett svar på kritiken om att infrastrukturplaneringen …
Läs mer2021
Infrastrukturen – blodomloppet för jobb, trygghet och tillväxt – måste fungera. Moderater gör helt andra prior…
Läs mer2021
Det är obegripligt att Trafikverket föreslår en miljardrullning till nya motorvägar samtidigt som man låter järnvägen fö…
Läs mer2022
Vägsystemet faller samman snabbare än Trafikverket kan återställa. Investeringsutrymmet äts upp av de pengaslukande nya stambanorn…
Läs mer2022
Att Trafikverket som myndighet avfärdar kritik från en lång rad viktiga remissinstanser och dessutom inte reflekterar ö…
Läs mer2022
I slutändan är det regeringen som bär ansvaret för att infrastruktursatsningen inte beräknas medföra…
Läs mer2022
En tredjedel av vägprojekten som föreslås byggas framöver håller inte måttet om trafiken inte fortsä…
Läs mer2022
Sista datum att svara på remissen.
Remissinstanser (PDF)2022
Regeringen kapar finanseringen till stadsmiljöavtalen för att få loss miljarder till ett antal priorit…
Läs mer2022
Trafikverket pekar på att det inte går att skjuta investeringarna i det nya signalsystemet framför sig ut…
Läs mer2022
Trafikverket får inte grönt ljus för alternativ finansiering av alla utpekade projekt i norra Sverige. Där…
Läs mer2022
Nya signalsystemet är ”den enskilt största och viktigaste satsningen” på järnvägssidan enligt Trafikv…
Läs mer2022
Låna till infrastrukturplanen och genomför det välfärdslyft som landet behöver med hjälp av våra sk…
Läs mer2022
Trafikverkets planeringschef Lennart Kalander har nu siktet inställt på att komplettera myndighetens planförslag me…
Läs mer2022
Regeringens beslut att nedprioritera satsningen på ett nytt signalsystem hotar järnvägens framtid i Sverige. Systemet är e…
Läs mer2022
Liberalerna ansluter sig till M:s vallöfte om att få till dubbelspårsutbyggnaden mellan Gävle och Härnösand …
Läs mer2022
Myndigheterna pekar på flera hinder på vägen. Men hos förespråkarna i Moderaterna och p…
Läs mer2022
Redan den första dagen på nya uppdraget fick trafikutskottets nya ordförande en het potatis i knät, i och med planern…
Läs mer2022
Den tidigare moderatledaren, kommunikationsministern och ordföranden i SJ är inte överraskad över dagens järnv…
Läs mer2022
Med en ny majoritet i Uppsala kommun kommer de i början på nästa år, precis som Knivsta, att försöka omförhan…
Läs mer2022
Riksrevisionen sätter tänderna i att granska processen med att ta fram de nationella infrastrukturplanerna. Granskningen välkomnas a…
Läs mer2022
Trots att stålhjul rullar bättre än gummihjul föreslår Trafikverkets inriktningsunderlag att man ska elektrifie…
Läs mer2024