Mer kunskap om barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet
Departement: Utbildningsdepartementet
Utskott: Ärendet befinner sig hos regeringen
Status: Remiss

18/6
2024

Replik: Viktig fråga men fel lösning

Föräldranätverket ”Rätten till utbildning” ifrågasätter varför Skolverket avstyrkt utredningen ”Uppföljning för utveckling”. Det finns goda orsaker till det, skriver Anna Castberg, chef för analysavdelningen på Skolverket.

Läs mer
13/5
2024
REMISS

Remiss: Uppföljning för utveckling – ett hållbart system för samlad kunskap om villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning i förskola och skola (SOU 2023:95)

Sista datum att svara på remissen.

19/12
2023

Utredare: Kunskapsluckor kring elever med funktionsnedsättning

Elever med funktionsnedsättning ges inte det stöd eller förutsättningar de har rätt till i skolan. Samtidigt saknas kunskaper om hur olika insatser slår mot gruppen. Nu lägger utredare Magnus Tideman förslag på hur uppföljningen kan bli bättre. 

Läs mer
18/12
2023
SOU/DS

SOU: Uppföljning för utveckling (SOU 2023:95)

Utredaren har överlämnat betänkandet "Uppföljning för utveckling" till utbildningsdepartementet.

15/12
2023
KOMMITTÉDIREKTIV

Utredning: Tilläggsdirektiv till utredningen Mer kunskap om barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet (U 2022:02), Dir. 2023:38

Sista datum för utredaren att redovisa uppdraget.

29/9
2023
KOMMITTÉDIREKTIV

Utredning: Mer kunskap om barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet, Dir. 2022:73

Sista datum för utredaren att redovisa uppdraget.

5/1
2023

Här är skolutredningarna som blir klara under året

Hur kan offentlighetsprincipen införas i fristående skolor? Hur ska säkerheten i skolan öka? Och hur bör yrkeshögskolan utvecklas? Det är några av de frågor som utredningarna som presenteras under 2023 ska svara på.  

Läs mer
9/6
2022
KOMMITTÉDIREKTIV

Kommittédirektiv: Mer kunskap om barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet

Regeringen har tillsatt en utredning.