Få 14 dagars gratis testprenumeration
Tillbaka till listvisning
Trots att stålhjul rullar bättre än gummihjul föreslår Trafikverkets inriktningsunderlag att man ska elektrifiera vägnätet. Se i stället över järnvägen och Trafikverkets kostnadsprognoser, skriver Ulf Flodin på Järnvägsfrämjandet.
Riksrevisionen sätter tänderna i att granska processen med att ta fram de nationella infrastrukturplanerna. Granskningen välkomnas av Trafikverkets presschef: ”Det hjälper oss ytterligare att vässa våra verktyg.”
Med en ny majoritet i Uppsala kommun kommer de i början på nästa år, precis som Knivsta, att försöka omförhandla fyrspårsavtalet med staten. I Knivsta tror man på bättre förutsättningar att få gehör hos den nya regeringen.
Den tidigare moderatledaren, kommunikationsministern och ordföranden i SJ är inte överraskad över dagens järnvägssituation. Ulf Adelsohn välkomnar det växande intresset för investeringar i järnvägsnätet, men förvånas samtidigt över Moderaternas invändningar mot de nya stambanorna.
Redan den första dagen på nya uppdraget fick trafikutskottets nya ordförande en het potatis i knät, i och med planerna på att stoppa höghastighetstågen. ”Det är inte så bra att vi inte kan ha en långsiktighet i det arbetet” säger Ulrika Heie, Centerpartiet.
Myndigheterna pekar på flera hinder på vägen. Men hos förespråkarna i Moderaterna och påtryckningsbolaget bakom Nya Ostkustbanan är budet klart: Det går att blir klar till 2035, bara projektet görs på ett annat sätt än i dag.
Liberalerna ansluter sig till M:s vallöfte om att få till dubbelspårsutbyggnaden mellan Gävle och Härnösand till 2035. Samtidigt är det inte ens klart att de utpekade sträckorna i den redan nu liggande planen är klara till dess.
Regeringens beslut att nedprioritera satsningen på ett nytt signalsystem hotar järnvägens framtid i Sverige. Systemet är en förutsättning för digitalisering och ökad kapacitet också på befintliga banor, skriver Swedtrain.
Trafikverkets planeringschef Lennart Kalander har nu siktet inställt på att komplettera myndighetens planförslag med regeringens beslut. Det innebär bland annat att ytterligare insatser får läggas på att försöka effektivisera bytet till nytt signalsystem i järnvägstrafiken.
Låna till infrastrukturplanen och genomför det välfärdslyft som landet behöver med hjälp av våra skattepengar. Det skriver Markus Kallifatides, ordförande för S-föreningen Reformisterna och riksdagskandidat för Socialdemokraterna.
Trafikverket pekar på att det inte går att skjuta investeringarna i det nya signalsystemet framför sig utan att det blir dyrare i slutändan. Men infrastrukturministern försvarar beslutet att mer än halvera budgeten relativt begäran. ”Man får rätta mun efter matsäck.”
Trafikverket får inte grönt ljus för alternativ finansiering av alla utpekade projekt i norra Sverige. Däremot skjuts medel till i planen för flera av objekten. Från lokala representanter är beskedet inte överväldigande positivt, men Tomas Eneroth (S) menar att det handlar om prioriteringar: ”Vi har inte tid att nu pröva nya finansieringsformer för Malmbanan”, säger ministern till Altinget.
Nya signalsystemet är ”den enskilt största och viktigaste satsningen” på järnvägssidan enligt Trafikverket. Men regeringen väljer att mer än halvera budgeten jämfört med vad myndigheten har begärt.
Regeringen kapar finanseringen till stadsmiljöavtalen för att få loss miljarder till ett antal prioriterade projekt.” Det här är ett sätt att skapa utrymme till Trafikverket att utvärdera stadsmiljöavtalen” säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Sista datum att svara på remissen.
En tredjedel av vägprojekten som föreslås byggas framöver håller inte måttet om trafiken inte fortsätter öka. Det visar Trafikverkets egna underlag, påpekar flera länsstyrelser. Samtidigt påstår Trafikverket motsatsen i sitt förslag. ”Vi kommenterar inte remisserna” svarar myndighetens presschef.
I slutändan är det regeringen som bär ansvaret för att infrastruktursatsningen inte beräknas medföra någon förändring i resmönster, vilket krävs för att nå de nationella miljömålen. Gör om planen för en rättvisare fördelning över hela Sverige och för ett effektivare trafiksystem, skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet.
Att Trafikverket som myndighet avfärdar kritik från en lång rad viktiga remissinstanser och dessutom inte reflekterar över sina egna bedömningar som talar i samma riktning är uppseendeväckande. Det skriver Tågföretagen.
Vägsystemet faller samman snabbare än Trafikverket kan återställa. Investeringsutrymmet äts upp av de pengaslukande nya stambanorna för höghastighetståg, skriver Magnus Jacobsson (KD) trafikpolitisk talesperson.
Det är obegripligt att Trafikverket föreslår en miljardrullning till nya motorvägar samtidigt som man låter järnvägen förfalla. Att bygga en hållbar infrastruktur inom klimatets ram är vår tids stora utmaning, skriver Jens Holm (V), ordförande i trafikutskottet och klimatpolitisk talesperson.
Infrastrukturen – blodomloppet för jobb, trygghet och tillväxt – måste fungera. Moderater gör helt andra prioriteringar än regeringen, skriver Maria Stockhaus (M), trafikpolitisk talesperson.
Trafikverket lyfter fram satsningarna på järnvägsinfrastruktur som ett svar på kritiken om att infrastrukturplaneringen inte inriktas tillräckligt mycket mot klimatmålen. Men samtidigt pekar ansvariga avdelningschefen på att effekterna är små enligt de egna bedömningarna.
Trafikverket gör en ny påstötning på regeringen att få statlig medfinansiering för att få med bolagen i signalsystemsbytet. En välkommet drag, säger Tågföretagens näringspolitiska chef. ”Fördyrningen är ett faktum. Men nu är man väldigt måna om att peka på att det finns inget val.”
Tillkännagivanden, tilläggsuppdrag och nästintill obegränsade lokala och regionala önskemål. Punkterna att ha koll på när nationella planen för infrastrukturen nu ska bakas ut är digra och spretiga. ”Solen kommer inte gå upp den dagen när en infrastrukturminister kan säga att nu gör vi det som alla vill” säger Anders Åkesson, C:s trafikpolitiska talesperson.
För en tryggad välfärd på båda sidor Öresund och för att säkra trafikflödena krävs fler fasta förbindelser mellan Danmark och Sverige. Och en gemensam planering av detta. Det skriver Greater Copenhagen, ett politiskt samarbete mellan Region Skåne, Region Halland, Region Hovedstaden, Region Sjælland och samtliga 85 kommuner området.
Regeringen framställer infrastrukturpropositionen som historisk, men det stämmer inte. Satsningen kommer innebära fortsatta tågförseningar, uteblivna stambanor och sinkad klimatomställning, skriver Järnvägsfrämjandet.
Med siktet inställt på de kommande tolv åren är det dags för regeringen att lämna över den stora infrastrukturpropositionen till riksdagen. Nya stambanor, Norrbotniabanan och medel till eftersatt underhåll – frågan är vad januaripartierna avgör nu och vilka beslut partierna skjuter framför sig.
Remissvaren ska ha kommit in senast den 15 maj 2022Remissinstanser (PDF)