Överförande av basunderhåll från Infranord AB till Trafikverket
Departement: Infrastrukturdepartementet, Klimat- och näringslivsdepartementet, Landsbygdsoch infrastrukturdepartementet, Näringsdepartementet
Utskott: Ärendet befinner sig hos regeringen
Status: Sou/ds

6/3
2024

Kan SD och MP enas om Trafikverkets framtid?

Miljöpartiet efterfrågar likt SD att Trafikverket delas upp. Men därefter går partierna isär – och SD:s invit till att diskutera frågan vidare, skickas tillbaka av MP:s språkrör. ”SD har den positionen i Tidöpartierna att de kan göra det där. Då behöver vi inte föra den diskussionen med dem” säger Helldén till Altinget.

Läs mer
4/5
2022

Replik: Utveckla marknaden för järnvägsunderhåll

Det klokaste vore att tillvarata företagens kompetens, såväl i Sverige som utomlands för att utveckla underhållet av järnvägarna, menar Nils Paul vid Svenskt Näringsliv.

Läs mer
20/4
2022

Inget blev bättre med avregleringen av järnvägsunderhållet

Järnvägen är ett system snarare än en marknad. Därför vore det inte mer än rätt att staten själv kan bestämma vem som ska sköta underhållet av den anläggning man är satt att förvalta, skriver Jens Holm (V), ordförande riksdagens trafikutskott.

Läs mer
30/3
2022

Slutreplik: SD låter magkänslan styra sin järnvägspolitik

Motståndare till entreprenörsdrivet järnvägsunderhåll argumenterar inte med empiri, utan tyckande. Ur ett skattebetalarperspektiv bör inte en sådan argumentation vinna. Det skriver Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges järnvägsentreprenörer, i en replik till Patrik Jönsson (SD).

Läs mer
23/3
2022

Replik: Låt staten driva nytt banverk men fortsätt stötta marknaden

Marknadsstyrningen inom järnvägssektorn innebär inte nödvändigtvis en effektivisering av branschen. Däremot skulle det vara riskabelt att återta allt underhåll i statlig regi. Det skriver Patrik Jönsson (SD), ledamot i trafikutskottet, i en replik.

Läs mer
2/3
2022

Därför gör regeringen fel som återförstatligar järnvägsunderhållet

Regeringen vill återförstatliga delar av järnvägsunderhållet. Detta trots att en utredning som tillsattes efter Socialdemokraternas valvinst 2014 visade att Trafikverket inte klarar uppdraget på egen hand. Det skriver Robert Röder, ordförande Föreningen Sveriges järnvägsentreprenörer (FSJ).

Läs mer
3/11
2020

"Förpassa idén om ett statligt järnvägsunderhåll till papperskorgen"

DEBATT. Återförstatligande av järnvägsunderhållet är en dålig idé. Reformen att konkurrensutsätta underhållet av järnvägen har varit lyckad och sparat skattebetalarna mycket pengar, skriver Robert Röder, FSJ och Catharina Elmsäter Svärd, Byggföretagen.

Läs mer
31/3
2020
SOU/DS

SOU: Framtidens järnvägsunderhåll (SOU 2020:18)

Utredaren har överlämnat betänkandet "Framtidens järnvägsunderhåll" till infrastrukturdepartementet.

9/4
2018
KOMMITTÉDIREKTIV

Kommittédirektiv: Överförande av basunderhåll från Infranord AB till Trafikverket

Regeringen har tillsatt en utredning.