Utredningen om lustgas och vissa frågor inom alkohol- och tobaksområdet har överlämnat sitt betänkande En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas, SOU 2024:23.
Utredningen har analyserat och tagit ställning till hur lustgas ska regleras, sett över vissa frågor inom alkohol- och tobaksområdet och analyserat konsekvenserna av en eventuell förändring av det övergripande målet för ANDT-politiken. Den har också föreslagit nödvändiga författningsförslag och analyserat hur den föreslagna regleringen förhåller sig till relevanta EU-regler.
Utredningen föreslår bland annat att:
- en ny reglering av lustgas ska införas,
- bestämmelser om en rök-, tobaks- och nikotinfri skoltid ska införas,
- en förpackning med portionsförpackade tobaksfria nikotinprodukter som säljs till konsumenter (styckförpackning) ska innehålla minst 20 portioner,
- den högsta tillåtna nikotinhalten för båda sorterna av snus ska bestämmas till 12 milligram per gram,
- ett förbud mot langning ska införas,
- tobaksvaror, e-cigaretter, påfyllningsbehållare och tobaksfria nikotinprodukter inte ska få förvaras i en kommersiell lokal eller i ett till den hörande utrymme, om produkten inte får säljas i lokalen,
- det nuvarande matkravet för att få servera alkohol förändras något,
- tiden för när matutbudet får begränsas till enklare maträtter ska tidigareläggas till kl. 22.00,
- Folkhälsomyndighetens föreskriftsrätt ska utökas,
- reglerna om serveringstillstånd även ska omfatta den alkoholservering som sker ombord på svenska fartyg som trafikerar Sverige och utlandet,
- den som har stadigvarande serveringstillstånd för cateringverksamhet ska anmäla den tid serveringen ska pågå till kommunen,
- den som tillverkar folköl och den som har rätt att servera folköl eller starkare alkoholdrycker ska få anordna provsmakning av folköl,
- Folkhälsomyndigheten ska få meddela föreskrifter om vilken mängd av olika alkoholdrycker som får serveras vid provsmakningar,
- kommersiellt främjande av detaljhandel med och privatinförsel av alkoholdrycker ska förbjudas,
- kravet på informationstexter vid marknadsföring av alkoholdrycker i tryckta skrifter ska utvidgas till att omfatta all sådan marknadsföring oavsett i vilket medium den sker,
- kommunerna får ha direktåtkomst till det centrala registret för sin tillsyn och tillståndsprövning,
- ansökan om serveringstillstånd för alkohol och försäljningstillstånd för tobaksvaror ska göras på ett av Folkhälsomyndigheten fastställt formulär,
- regeringen uppdrar åt Folkhälsomyndigheten att tillsammans med länsstyrelserna utforma en lärarledd utbildning för kommunala handläggare om tillämpningen av alkohollagen och lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter vid tillståndsprövningen,
- tillsynsmyndigheternas tillsynsansvar förtydligas i alkohol- och tobakslagstiftningen
- det klargörs att kommunerna ska utöva tillsyn på fysiska försäljningsställen över förbuden att tillhandahålla tobaksvaror som inte uppfyller produktkraven eller kraven på rapportering,
- myndigheten ska ha befogenhet att meddela de förelägganden som behövs för att reglerna om teknisk sprit och alkoholhaltiga preparat ska följas,
- länsstyrelsernas och Folkhälsomyndighetens tillsynsbeslut ska undantas från sekretesskyddet i offentlighets- och sekretessförordningen (2009:641),
- informationsutbytet utökas inom några områden,
- Folkhälsomyndigheten ska få ta ut avgifter för all sin tillsyn enligt lagen om tobak och liknande produkter, lagen om tobaksfria nikotinprodukter och alkohollagen.
SOU (PDF)
Texten är inte skriven av Altingets journalister utan genereras från regeringens hemsida.